Poszerzać horyzonty, czyli przyszłość nowoczesnej edukacji?
W Szkole Podstawowej im. Agaty Mróz w Niemczu odbyła się konferencja Poszerzać horyzonty, czyli przyszłość nowoczesnej edukacji w Modelowej Szkole Ćwiczeń w Niemczu-Osielsku. W spotkaniu zorganizowanym przez Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy uczestniczyło 50 nauczycieli ze szkół w Niemczu, Osielsku oraz szkół wspomaganych w Bydgoszczy, Maksymilianowie, Ostromecku, Strzelewie, Wojnowie i Żołędowie.
Konferencję zainaugurował wykład Joanny Świercz, nauczycielki matematyki, konsultantki ds. matematyki w MODN w Opolu, członkini Prezydium Zarządu Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki oraz grupy Superbelfrzy RP, skoncentrowany na czterech kluczowych kompetencjach, które są uznawane za fundamenty współczesnej edukacji i przygotowania uczniów do wyzwań XXI wieku: 4K (kooperacja, krytyczne myślenie, kreatywność, komunikacja) – czy ten model można wdrożyć w polskiej szkole?
Prelegentka podkreśliła, jak rozwijanie umiejętności pracy w grupie wpływa na efektywność uczenia się i budowanie relacji społecznych. Zwróciła uwagę na rolę nauczyciela w tworzeniu środowiska sprzyjającego współpracy oraz aktywizacji uczniów. Podkreśliła znaczenie analizy, oceny informacji i wyciągania wniosków w czasach nadmiaru danych i dezinformacji. Wykład zawierał przykłady zadań matematycznych i interdyscyplinarnych, które wymagają od uczniów refleksji, logicznego myślenia i znajdowania nieszablonowych rozwiązań. Przedstawiła metody, które sprzyjają rozwojowi kreatywności oraz podkreśliła rolę technik, które pomagają uczniom rozwijać zdolność do skutecznego porozumiewania się.
Poszukiwaniu szerszego kontekstu procesu nauczania-uczenia się służyły również szkolenia w drugiej części konferencji. Podczas warsztatów: Podstawy obróbki video Piotr Szczepańczyk, nauczyciel konsultant KPCEN w Bydgoszczy pokazał, jak w prosty sposób wykorzystać narzędzia Windows 10 do przygotowania filmów edukacyjnych.
Podczas zajęć dla nauczycieli języków obcych Interdyscyplinarność w międzynarodowych projektach edukacyjnych Paulina Kaźmierczak-Majdzińska, nauczycielka konsultantka z bydgoskiego KPCEN, przedstawiła efekty współpracy młodzieży w edukacyjnych projektach międzynarodowych. Na ich przykładzie omówiono specyfikę budowy zadań interdyscyplinarnych oraz różnorodne zastosowania narzędzi TIK umożliwiających współpracę szkół podczas realizacji zadań interdyscyplinarnych. Podczas spotkania przedstawiono sposoby korelacji zadań projektowych z podstawą programową, pokreślono także wagę autonomii ucznia w toku projektu.
Metody i narzędzia wspierające nabywanie umiejętności matematycznych przez uczniów nauczyciele testowali podczas zajęć Jak przełamać rutynę lekcyjną? prowadzonych przez panią Joannę Świercz. Najbardziej ekscytujące okazały się zajęcia Fizyka blisko mnie też poszerza horyzonty przeprowadzone przez doradczynię metodyczną ds. fizyki Agnieszkę Sadowską. Używając produktów dostępnych w każdej kuchni: sody oczyszczonej, octu, barwnika oraz płynu do mycia naczyń, można wykonać doświadczenie Wulkan. Wulkan możemy wykorzystać na różnych zajęciach: poczynając od edukacji plastycznej (budowa modelu wulkanu) poprzez edukację przyrodniczą (jak działa prawdziwy wulkan, jak jest zbudowany, gdzie na Ziemi są wulkany) aż do chemii (reakcja chemiczna w wulkanie). Wykonanie doświadczenia lampa-lawa, to okazja do omówienia gęstości cieczy, rozpuszczania ciał, reakcji chemicznej.
Uczniowie mają różne preferencje i potrzeby, dlatego warto eksperymentować i obserwować, co najbardziej ich angażuje. Użycie nowoczesnych technologii powinno być celowe i dobrze zaplanowane, aby wspierało, a nie dominowało proces uczenia się.